MAAK INFORMATIE VISUEEL AANTREKKELIJK

en verhoog de gebruiksvriendelijkheid van uw website

CONTENT DESIGN

Met goed content design is uw boodschap in één oogopslag duidelijk.

Wat is content design?

Van tekst naar content design. Haal het beste uit uw teksten.

Content design is het mooi maken van tekst en beeld zoals organiseren, structureren, opmaken en ontwerpen van visueel aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke websites.
Het begint met een platte tekst wat gestructureerd wordt met duidelijke kopjes, korte paragrafen met eventueel kaders, lijsten en het laten inspringen van teksten. Met als doel beter leesbare teksten. Daarna worden de teksten vertaald naar een mooi en aantrekkelijk visueel geheel om de inhoud zo goed mogelijk naar voren te laten komen.
Content design wordt gebruikt voor het ontwikkelen van o.a. websites, flyers, brochures, folder, posters, banners, headers, infographics en PowerPoint presentaties.

Verhoog de gebruiksvriendelijkheid van uw website

Mooi opgemaakte tekst waarbij de verschillende onderdelen meteen te herkennen zijn.

Ook al heeft u goede teksten, tekst zonder opmaak worden tijdens het lezen niet als prettig ervaren. Een mooi opgemaakte tekst waarbij de verschillende onderdelen zoals kopjes, paragrafen, kaders, quotes, referenties meteen te herkennen zijn verhoogd de gebruiksvriendelijkheid van uw website of andere informatiedrager.

Focus op het hoofdzoekwoord

Uw tekst zo specifiek mogelijk.

Een focus trefwoord is het hoofdzoekwoord waarmee bezoekers zoveel mogelijk uw websitepagina in Google en andere zoekmachines zullen vinden. Zorg dat uw tekst een zo compleet en specifiek mogelijk verhaal is over dit onderwerp.

Schrijf voor uw bezoeker

Zorg dat de inhoud van uw webteksten origineel zijn.

Eén van de belangrijkste aspecten van webteksten is dat u deze voor uw bezoeker van de website schrijft. Het primaire doel is de lezer te overtuigen en te verleiden tot het aanschaffen van uw producten of diensten.
Besteed dus aandacht aan het schrijven van teksten over uw bedrijf, de mensen achter het bedrijf (mensen willen zakendoen met mensen), producten en/of diensten. Zorg voor een eenduidige schrijfwijze zonder spel- of grammaticale fouten, een goede opbouw en juiste formuleringen. Zorg ook dat de inhoud van de webtekst origineel is.

9 tips voor effectief content design

1. Titel en omschrijving pagina – unieke metateksten

Effectieve titels en omschrijvingen beter voor de zoekresultaten van uw website.

Om uw vindbaarheid te vergroten, is het van belang om aan elke pagina unieke metateksten te koppelen.
De URL van de pagina is als eerste zichtbaar, de URL laat de gebruiker zien waar deze terechtkomt na het klikken op het zoekresultaat. Daaronder staat de titel, de titel van de pagina moet opvallend zijn om de aandacht te trekken. Liefst kort, krachtig en prikkelend. Daaronder staat de meta-omschrijving, de omschrijving geeft aan wat er op de pagina te vinden is en moet de gebruiker prikkelen en overtuigen te klikken.
De exacte volgorde is afhankelijk van de browser, de paginatitel kan ook boven de URL staan.
De belangrijkste zaken die dus in iedere zoekmachine worden weergegeven zijn de paginatitel, URL en meta- omschrijving. Let bij het schrijven daarom op de volgende punten.

  • Schrijf unieke en ijzersterke metateksten voor elke webpagina
  • Let op de maximale lengte
  • Zet aan tot actie

Paginatitel
Kies een zoekwoord dat relevant is voor de content op uw pagina. Plaats dit woord vrij vooraan in uw titel, de afstand van het zoekwoord vanaf het begin van de titel kan een mogelijke impact hebben op SEO.
Meta-omschrijving
De richtlijnen voor een paginatitel gelden ook voor de meta-omschrijving, alleen heeft u hier meer ruimte. Overtuig de bezoeker dat uw webpagina alles in zich heeft wat ze zoeken. Een uniek stukje tekst dat moet opvallen en overtuigen.
U hoeft hier niet gelijk mee te beginnen. Maar het stemt tot nadenken, vandaar op nummer 1.

2. Schrijf een introductietekst, de conclusie van de pagina

Maak webteksten scanbaar.

Zoals helemaal boven aan deze pagina begint de pagina met een conclusie. Deze conclusie of introductietekst is met een iets groter font een goede inleiding voor de overige teksten. Uw bezoeker scant bij binnenkomst de pagina. Staat hier de juiste informatie dan leest men verder en zo helpt u de lezer op weg.
Welke teksten zijn scanbaar te maken?
Uitnodigingen, aankondigingen, samenvattingen en verslagen zijn voorbeelden van teksten die uitstekend scanbaar gemaakt kunnen worden. De essentie is daadwerkelijk in een paar regels samen te vatten.

3. Gebruik kopteksten (headings)

Kopteksten zijn belangrijk voor de structuur van uw website.

Er zijn verschillende kopteksten of headings (H1, H2, H3, H4) te gebruiken op de website. Koptekst of headings verbeteren de leesbaarheid en scanbaarheid van een pagina. Ook helpen kopteksten met SEO. Schrijf een titel voor elke paragraaf en zorg dat het een hiërarchie heeft die logisch is.
Het nut van kopteksten
Naast het feit dat kopteksten zorgen voor een gedegen structuur voor uw website, heeft het ook invloed op zoekmachine optimalisatie. Voor een betere vindbaarheid van uw website, doet u er goed aan om het zoekwoord te gebruiken in de verschillende H-tags.
Door het belangrijkste zoekwoord in de koptekst te plaatsen wordt het beter geïndexeerd door de verschillende zoekmachines. Gebruik zoekwoorden nooit overmatig in de kopteksten, dit heeft een averechts resultaat in de zoekmachines.
Schrijf uw koptekst als samenvatting
Schrijf uw koptekst niet als beschrijving, maar als samenvatting (conclusie) van een paragraaf. Zo kan iemand makkelijk uw pagina scannen en meteen een indruk krijgen van de inhoud. Dat is ook beter voor de vindbaarheid van uw website (SEO).

4. Schrijf korte paragrafen van 5 of 6 regels

Schrijf kort, bondig, pakkend en wervend; Verdeel in korte paragrafen van 5 of 6 regels met een kopje (H2); Wissel af met plaatjes die ook geoptimaliseerd zijn.

Tussen de kopteksten komt de tekst te staan. Het is belangrijk dat deze wederom voorzien wordt van een gedegen structuur. Teksten op uw website moeten kort en ‘to the point’ zijn. Dat maakt het aantrekkelijker om ze te lezen en het verplicht u ook om u te beperken tot belangrijkste boodschap.

5. Gebruik alleen afbeeldingen die goed aansluiten op uw content

Voeg geen willekeurige afbeeldingen toe aan uw content. Dit kan het effect hebben dat de lezer vroegtijdig afhaakt omdat de afbeelding niet relevant is.

U kunt wel een leuke gebruiken die de goede emotie oproept, alleen niet direct te linken is aan het onderwerp. Voor een dergelijke afbeelding heeft u context nodig. Een voorbeeld van zo’n afbeelding staat hierbij.
Gebruik naast stockfoto’s ook zelfgemaakte of Instagram foto’s.
Laat ook zelfgemaakte foto’s zien in uw content. Met Instagram kunt u eenvoudig, direct nadat u de foto gemaakt hebt, de foto bewerken. Daarnaast kunt u foto’s die bijvoorbeeld op evenementen gemaakt zijn gebruiken om uw content mee aan te vullen.
Een achtergrondafbeelding kan het geheel sterker en dus aantrekkelijker maken.
Een mooie achtergrond geeft uw website uitstraling zonder de aandacht te trekken. De achtergrond is altijd in beeld en valt toch niet op. De belangrijkste functie van een achtergrond is dan ook om de inhoud van uw website beter over te laten komen.

6. CTA (Call-to-action)

Verleid uw bezoeker tot een actie

Creëer een gevoel van urgentie! Laat een call-to-action goed opvallen door contrasterende kleuren en teksten en zet ze op een prominente plaats. Laat de button er klikbaar uitzien en goed opvallen. Teksten moeten kort en bondig zijn, en natuurlijk vooral aanzetten tot een actie.

7. Gebruik quotes

Wissel uw tekst af met quotes. Daarmee maakt u het geheel visueel interessanter en u laat de belangrijkste zinnen uit de tekst springen zodat er niet overheen gelezen wordt.

Door gebruik te maken van quotes, en deze te vergroten, kan uw bezoeker een tekst sneller scannen en zo de essentie van de tekst achterhalen. Op visueel vlak zorgen quotes voor prettiger leesbare tekst. Plaats een quote in de buurt van de alinea waar het stuk in voorkomt.

8. Onderstreep uw tekst niet

Als woorden onderstreept zijn is de verleiding groot om erop te klikken.

Op websites zijn teksten met een streep eronder nagenoeg altijd links. Gebruikt u het ergens anders dan verwart u uw bezoeker, die beweegt zijn muis er gegarandeerd overheen. Benadruk een woord of een deel van een zin dus nooit door het te onderstrepen.

9. Teksteigenschappen Bold, Italic en Strikethrough

Gebruik deze teksteigenschappen wanneer u de nadruk wilt leggen op een woord, deel zin of zin.

Gebruik ze alleen niet overdadig, dan loopt u het risico dat teksten rommelig overkomen of verkeerd begrepen worden. Gebruik geen bold of italic in kopteksten en titels.

Download PDF bestand Content Design

Meer informatie? Ga nu naar contact.

Contact