Zoekmachine Optimalisatie

by Karin de Wit Design, 1 september 2010

Zoekmachine optimalisatie (ook wel seo genoemd) is één van de goedkoopste manieren om meer bezoekers naar uw website te krijgen.

Onder zoekmachine optimalisatie verstaan we het optimaliseren van uw website voor het beter vindbaar worden in de zoekmachines. Wij richten ons het meeste op Google omdat Google een marktaandeel heeft van bijna 95%.

 

line

In 2009 startte we wereldwijd met 187 miljoen websites, in datzelfde jaar werden 47 miljoen websites aan het netwerk toegevoegd. Daarmee kwamen we in december 2009 wereldwijd uit op 234 miljoen.

Als we dit weer vertalen naar webpages kunnen we concluderen dat we op miljarden uitkomen.

Iedere zoekopdracht die u uitvoert doorzoekt binnen enkele seconden een index opgebouwd uit miljarden webpages. Dit betekend dat wanneer u een aantal zoekwoorden intoetst, en de informatie wordt verwerkt, deze uit meer miljarden pagina’s is opgebouwd.

Van de zoekmachines is maar een klein gedeelte zichtbaar. Het gedeelte wat er werkelijk toe doet is voor de meeste mensen niet waar te nemen.

Wat gebruikers vooral zien van een zoekmachine is de grafische schil; de graphical user interface (GUI). Het gedeelte waar zoekopdrachten worden ingetikt en de resultaten worden getoond.

U kunt het web niet zelf doorzoeken; u bent daarbij afhankelijk van verzamelingen van anderen: indexen en zoekrobots. Kennis over de werking van deze gereedschappen helpt u om betere resultaten te krijgen.

 

line

 

Hoe werkt een zoekmachine? Hoe werken zoekrobots?

Daar kan geen up-to-date antwoord op geven omdat deze steeds van koers wijzigt.
Wel kunnen we een uitleg geven aan het volgende:

  • De spiders (ook wel: crawler, wanderer, bot, verkenner, spinnetje, worm)
  • De database (index, catalog)
  • De rangschikking van resultaten (ranking)

button De spider

Een spider (ook wel webcrawler genoemd) is een bot die het wereldwijde web op een methodische en geautomatiseerde manier doorbladert. De tekst wordt geplaatst op de database, het tweede deel van de zoekmachine. De hyperlinks naar andere pagina’s of andere sites worden gevolgd om ook die pagina’s binnen te halen. Op deze wijze kan een spider vrijwel alle publiekelijk toegankelijke pagina’s op het internet langsgaan. Veelal komen spiders met een vaste regelmaat langs om hun index actueel te houden.

Er zijn methodes om het gedrag van spiders te beïnvloeden zoals met een tekstbestandje genaamd ‘robots.txt’. Er kan worden aangegeven welke delen van de website door bepaalde spiders niet mogen worden bezocht.

Het is ook mogelijk om in de header van individuele webpagina’s meta-tags op te nemen voor robots. Als deze meta-tag niet aanwezig is, gaat de robot uit van de standaardwaarde. Voorbeeld hiervan is:

<meta content=”index,follow”>

Het content-element kent de volgende variaties:

  • index / noindex – wel of niet indexeren van de pagina

  • follow / nofollow – wel of niet volgen van hyperlinks op de pagina

  • noarchive – de pagina niet lokaal archiveren

In principe hoeft u dus niets te doen om opgenomen te worden in zoekmachines. In de praktijk kan het echter weken of maanden duren voordat een site die weinig wordt gelinkt door andere websites, wordt gevonden. Webmasters kunnen daarom ook url’s aanmelden bij zoekmachines, zodat de spider direct op de aangemelde pagina begint.

button De database

De informatie die de spider over uw website verzameld wordt opgenomen in een index. Deze index kunt u zien als een enorme database met een copy van iedere website die de spider vindt. Iedere keer als de crawler een verandering in een website vindt wordt de zoekmachine index bijgewerkt.

button De rangschikking van resultaten (ranking)

Hoe bepalen zoekmachines wat relevant is?

Aan de hand waarvan komen ze tot de rangorde in zoekresultaten? Zodat men hier rekening kan houden met de inhoud (content) van de website. Om tot een zoekresultaat te komen gebruiken zoekmachines verschillende reeksen instructies (algoritmen) om hun index te doorzoeken. Hoe deze algoritmen precies werken is niet bekend anders zou iedereen van deze informatie gebruik maken. Daarnaast worden deze algoritmen regelmatig aangepast. Er zijn wel een aantal standaard punten in een website waar zoekmachines naar kijken en waarop de uiteindelijke rangschikking mede wordt gebaseerd.

 

line

 

Met name door Google wordt er gekeken naar link popularity  een hoge link popularity is erg belangrijk voor een hoge ranking. De link popularity is niets anders dan het aantal sites dat naar uw pagina linkt. De zoekmachine gaat er vanuit dat als een heleboel sites naar een bepaalde site linken, dat deze site dus wel het meest relevant zal zijn, anders linkt men er niet naar. De meest relevante site voor een bepaalde zoekterm verdient daarom de hoogste ranking voor die zoekterm.

 

line

 

Wilt u uw website optimaliseren voor de zoekmachines? Hieronder enkele tips om dit doel te bereiken. Al kan er nooit de garantie gegeven worden dat u in het vervolg bovenaan staat.

  • Een eigen domeinnaam, bijvoorbeeld www.mijndomein.nl. Een gedeelde server is geen probleem, maar geen domein zoals www.ziggo.nl/mijnwebsite/
  • Een snelle host service.
  • Goed uitgezochte relevante zoekwoorden
  • Onderhoud uw website met grote regelmaat. Google ziet het regelmatig plaatsen van nieuwe content als een pluspunt
  • Een Google account aanmaken voor Google webmastershulpprogramma / analytics, voor o.a. het plaatsen van een xml sitemap. Het Google account verschaft tevens informatie over de meest uitgevoerde zoekopdrachten en een overzicht van de links naar uw website. Link: webmastehulpprogramma Google
  • Een sitemap.xml bestand maken en deze in je google account “webmaster tools” plaatsen. Sitemap.xml is een methode om Google te informeren over pagina’s op uw site die anders misschien niet gevonden zouden worden. Een XML-sitemap, meestal gewoon sitemap genoemd, is een lijst van de pagina’s op uw website. Als u een sitemap maakt en verzendt, zorgt u ervoor dat Google op de hoogte is van alle pagina’s op uw site, inclusief de URL’s die tijdens de normale crawlprocedure van Google niet worden gevonden.
  • Maak een sitemap.html, vergeet bij wijzigingen aan uw website niet het updaten van sitemap.
  • Maximalisatie van link building, m.a.w. externe backlinks. Eén van de belangrijkste zoekmachine optimalisatie aspecten is het verkrijgen van inkomende links. En het liefst zoveel mogelijk én van gerespecteerde websites.
  • Neem een weblog op in uw website, uw website wordt 55% meer gevonden
  • In april 2010 maakte Google bekend dat de snelheid waarmee een website laadt een ranking factor is geworden. Dat betekent dat het sneller maken van uw website een belangrijk onderdeel is geworden van zoekmachine optimalisatie. Lees verder artikel website optimalisatie – gzip

 

line

 

Zie ook: Website optimalisatie met gzip

Heeft u vragen, wilt u dat wij uw website optimaliseren voor zoekmachines? Neem dan contact met ons op info@kdwwebdesign.nl.

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*