Zakelijk flirten: de basis van netwerken

Zakelijk flirten: de basis van netwerken

by Karin de Wit Design, 2 juli 2012

Wilt u als ondernemer nieuwe opdrachten binnenhalen? Leer dan zakelijk flirten.

Zakelijk flirten

De basis van netwerken is zakelijk flirten. In principe is het niet veel anders dan flirten in de kroeg: het gaat om het winnen van de aandacht van de ander. Door op een leuke, niet al te gecompliceerde manier met iemand om te gaan, ontstaat er een ontspannen sfeer. Zakendoen is op dat moment (nog) niet aan de orde. Dat komt later wanneer u uw ‘flirtpartner’ weer eens belt. Leg het doel om nieuwe opdrachten binnen te halen even naast u neer en ga onbevooroordeeld het gesprek aan.

Netwerken is: voor elkaar iets betekenen

Het draait binnen het netwerken om wederkerigheid. Ik doe iets voor u, dan doet u iets voor mij. Elkaar kunnen inschakelen op momenten dat het nodig is. Een mens is sneller geneigd te geven dan te nemen. Zo werkt het ook met netwerken. U moet er wel wat voor doen. Voer gesprekken, zoek naar informatie en kijk wat u voor anderen kunt betekenen. Vraag u af wat u voor anderen kunt doen en focus op de vragen van de ander.

Passie

Een aanstekelijk verhaal blijft langer ‘top of mind’ bij uw (potentiële) relaties. Een verhaal of onderwerp waar u enthousiast over vertelt, werkt aanstekelijk. Hiervoor is het wel belangrijk om te weten wat uw passie precies is. Het vertellen van uw ‘golden nugget’ of uw ‘black hole’ is hiervoor een uitstekende manier. Uw golden nugget is een succesvolle actie of leuke anekdote van uzelf. Bij uw black hole vertelt u juist over een blunder die u in het verleden heeft gemaakt. Vertel uw verhalen met passie. U zult zien dat uw netwerk ‘werkt’. Geloof in uzelf en ken uw talent.

Blijf uzelf

Een voorwaarde voor succesvol netwerken is precies dat overbrengen wat u wilt overbrengen. Voorbeeld: een wethouder kleedt zich in spijkerbroek als hij gaat praten met buurtbewoners. Normaal gesproken draagt hij altijd pakken want daarin voelt hij zich lekker. Pim Fortuyn sprak ook met dezelfde buurtbewoners, maar dan compleet met maatpak en sjaaltje. Waarom? Omdat dit zijn authenticiteit benadrukte. Hij werd op dat moment ook gewoon gehoord. Een goede tip: kijk niet teveel naar ‘de omgeving’ maar wees u bewust van uw eigen kracht. Kies die kleding en taal waar u zich het prettigst bij voelt.

Blijf positief

Het binnenhalen van een nieuwe opdracht duurt waarschijnlijk iets langer dan u misschien verwacht. Netwerken is niets anders dan systematisch omgaan met je contacten. Neem dus geregeld contact op om weer eens opnieuw te bekijken of u wat voor elkaar kunt betekenen.

Bron: De Zaak

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*