Wat is responsive webdesign? Google raadt responsive webdesign aan!

Wat is responsive webdesign? Google raadt responsive webdesign aan!

by Karin de Wit Design, 20 september 2013

Responsive websites zijn geschikt en geoptimaliseerd voor alle apparaten!

 

Bij responsive design wordt de website zo ontworpen dat deze zich zo optimaal mogelijk aanpast aan het apparaat en het gedrag van de gebruiker. Daar waar een traditionele website er op ieder apparaat hetzelfde uitziet, maakt een responsieve website het mogelijk om de content van de website aan te passen aan de tablet, smartphone of computer gebruiker. Hierdoor ontstaat er als het ware drie verschillende versies van de website.

 

Websites worden al jaren ontworpen op een redelijk vaste breedte. Door de enorme opkomst van de smartphone- en tablet moet u als bedrijf inspelen op de wensen van de gebruiker. Er zijn momenteel veel websites die niet goed worden getoond op deze (nieuwe) apparaten. Daarom zie je steeds vaker dat websites direct geschikt worden gemaakt voor smartphones, tablets en desktops, dit gebeurt door middel van  responsive design.

Een website met een responsive design past zich aan op basis van het gebruikte apparaat

Een responsive website heeft geen vaste breedte. De website past zichzelf aan en schaalt elementen bij of verplaatst ze afhankelijk van de schermresolutie (grote beeldscherm).

Een website met een responsive design heeft altijd dezelfde html-code en url-structuur, ongeacht of iemand de website bezoekt vanaf een laptop, desktop, tablet of smartphone. Maar de code waarin de vormgeving ligt opgesloten (css), past zich aan het bezoekende platform aan.

 

Een groot pluspunt

Responsive design is voor SEO een goede uitkomst. Er is immers maar één website en geen gekopieerde content. Daarnaast is er geen aparte analytics code nodig. Google waardeert het dat gebruikers via één URL de website bezoeken. Dit is het een plus om de site goed te indexeren.

 

Wat Google zelf hierover zegt:

Why responsive design

We recommend using responsive web design because it has many good aspects:

  • Using a single URL for a piece of content makes it easier for your users to interact with, share, and link to your content, and a single URL for the content helps Google’s algorithms assign the indexing properties for the content.
  • No redirection is needed for users to get to the device-optimized view, which reduces loading time. Also, user agent-based redirection is error-prone and can degrade your site’s user experience (see “Pitfalls when detecting user agents” section for details).
  • It saves resources for both your site and Google’s crawlers. For responsive web design pages, any Googlebot user agents needs to crawl your pages once, as opposed to crawling multiple times with different user agents, to retrieve your content. This improvement in crawling efficiency can indirectly help Google index more of the site’s contents and keep it appropriately fresh.

 

 

Enkele voorbeelden responsive design

Beifang

Pursan

Visual Consulting Group

SOS Projects

 

 

Find us on Google+

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*