Tips en checklist voor succesvolle visitekaartjes

by Karin de Wit Design, 11 februari 2013

Visitekaartjes zijn cruciaal bij een kennismaking. Dat stelt hoge eisen aan de vormgeving.

Visitekaartjes: wat moet erop?

Voordat u met het ontwerp van een visitekaartje aan de slag gaat, is het handig om eerst even op een rij te zetten wat er allemaal op het visitekaartje moet komen te staan.

Checklist

Op een visitekaartje kunt u de volgende items plaatsen:

  • de naam van uw bedrijf/organisatie;
  • uw eigen naam inclusief eventuele titels en al of niet met voornaam erbij (informeler);
  • uw zakelijke vaste telefoonnummers, mobiel en eventueel thuis. Al is een privénummer niet aan te raden. Het suggereert dat u altijd te bereiken bent, u hebt dus tijd over.  Én men kan u privé storen.
  • indien van toepassing het faxnummer;
  • website adres
  • e-mailadres (uw eigen e-mailadres en eventueel uw algemene -info- adres)
  • eventuele andere telefoonnummers (helpdesk, gratis nummers etc.);
  • uw adresgegevens;
  • uw logo;
  • de bedrijfsslogan (de payoff );
  • een korte samenvatting van diensten en producten;
  • speciale informatie: aanbiedingen, een reclame- of pr-boodschap

Tips

1. Hoofddoel visitekaartje

Het allerbelangrijkste doel is het helder en overzichtelijk doorgeven van uw naam en contactgegevens. Op de tweede plaats komt dat u de ontvanger een indruk wilt geven van wat uw organisatie doet en met welke bijzondere kwaliteit.

2. Uw bedrijfsnaam moet goed leesbaar zijn

Een te sterk grafische bewerking leidt teveel af en zorgt ervoor dat de naam van uw organisatie minder goed te lezen is.

3. Voorkom een overdosis aan informatie

Bij een ‘overkill’ aan informatie wordt de font size te klein met als gevolg een onoverzichtelijk visitekaartje. Less is altijd more!

4. Zet uw naam, telefoon en e-mailadres op de voorgrond

Zorg dat de kerninhoud (naam, telefoonnummer, e-mailadres) altijd onmiddellijk te vinden en goed te lezen is. Vermijd te drukke vormgeving en te weinig contrast tussen tekst en achtergrond.

5. Een afwijkend formaat of bijzondere snijvorm

Visitekaartjes mogen best een andere formaat hebben dan de standaard 85 x 55 mm. En ze mogen ook best op een bijzondere manier gesneden (gestanst) zijn. Daardoor valt uw visitekaartje meer op dan die van uw concurrent. Voor een afwijkende stansvorm hoeft u alleen maar aan de drukker een Illustrator- of Corel Draw-bestand te geven met de bedoelde snijvorm. Houd wel rekening met hogere drukkosten. En zorg dat u binnen die 85 x 55 mm blijft, dan past het visitekaartje nog steeds in de daarvoor bestaande adresbakjes etc.

6. Bedenk een originele vouwvorm

Een speciale vouwvorm kan ook een hele goede indruk maken. Houd wederom rekening met hogere drukkosten en blijf ook in dit geval binnen de 85 x 55 mm.

7. Overweeg een staand kaartje

Visitekaartjes vallen eerder op als ze ‘staand’ zijn vormgegeven.

8. Kies een bijzondere papiersoort

De papiersoort kan een visitekaartje iets bijzonders geven. Er zijn duizenden papiersoorten mogelijk. Houd wel rekening met de sector waarin u actief bent. Teveel afwijken van het gebruikelijke kan ook averechts werken, zeker als het de ontvanger van het visitekaartje van u vervreemdt. Vraag eens om een papierboek (en om advies).

9. Kies een bijzonder materiaal zoals bijvoorbeeld aluminium

Een ander materiaal kan uw visitekaartje ook iets extra’s geven. Zoals een visitekaartje van aluminium*. Wij werken ook met aluminium visitekaartjes bij bijzondere gelegenheden, klanten hebben het idee een cadeautje te krijgen, het heeft het effect van iets blijvends. Groot voordeel van een dergelijk materiaal is dat het niet vouwt en/ of vies wordt.

* niet elke drukker kan aluminium visitekaartjes leveren.

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*