Succesvolle nieuwsbrief

Succesvolle nieuwsbrief

by Karin de Wit Design, 19 februari 2013

Hoe zorgt u ervoor dat uw nieuwsbrief opvalt tussen de dagelijkse overvloed aan e-mail en spam?

Een digitale nieuwsbrief is een van de beste manieren om de relatie met uw klanten en  bezoekers van uw website te onderhouden. Maar tegenwoordig zijn bezoekers steeds moeilijker te bereiken via een mailing.

Een digitale nieuwsbrief is snel te maken, relatief goedkoop en makkelijk te verzenden. Bovendien is het effect van de mailing snel af te lezen in de statistieken. Het klinkt eenvoudig, maar omdat de digitale nieuwsbrief steeds meer concurrentie heeft gekregen van spam en andere e-mails wordt het steeds lastiger om een succesvolle mailing te creëren.

De nieuwsbrief komt in de mailbox van de ontvanger. De ontvanger bepaalt in zeer korte tijd en vaak zonder echt te lezen welke e-mails interessant zijn en welke niet. Het is een kunst om bij deze interessante groep te horen.

1. Opt-in en opt-out

Voorkom dat u als “spam” aangemerkt wordt.

Het belangrijkste, wanneer u uw eigen nieuwsbrief start, is het goed regelen van de opt-in en opt-out. Opt-in houdt simpelweg in dat uw lezers toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van de nieuwsbrief door zich in te schrijven of doordat u hen op een andere manier om toestemming hebt gevraagd. Omdat zij te allen tijde vrij moeten zijn zich weer uit te schrijven, plaatst u in de footer van uw nieuwsbrief ook een opt-out. Opt-in en opt-out zijn wettelijk verplicht, maar daarnaast is het ook praktisch. Zo houdt u uw adresbestand actueel, waarom zou u ontvangers in uw lijst willen hebben die überhaupt niet geïnteresseerd zijn?

2. Afzender en onderwerp

Mail van “bedrijf X” over “onderwerp”. Wees herkenbaar en onderscheidend.

Het eerste wat iemand ziet in zijn mailbox, is een nieuwe e-mail van “bedrijf X” over “onderwerp”. De adresregel spreekt voor zich, hierin moet duidelijk staan wie u bent, hieraan herkennen uw lezers u.

De onderwerpregel is een moment om uw lezer over te halen, te prikkelen, nieuwsgierig te maken om uw e-mail te openen. Leuk is om een prikkelend onderwerp te gebruiken, denk ook na over hoe de lezer er voordeel uit haalt uw nieuwsbrief te lezen. Bijvoorbeeld: “10 tips voor een succesvolle nieuwsbrief”, “De beste sportschool voor de laagste prijs” of “5 tips om uw eigendom beter te beschermen”. Pas op met uitroeptekens, in de onderwerpregel van een nieuwsbrief doet dit snel aan spam denken.

3. Vormgeving

De nieuwsbrief is ook branding.

Bij het openen van de nieuwsbrief valt vormgeving als eerste op. Beschouw uw nieuwsbrief ook als onderdeel van de branding van uw bedrijf. Een logo mag niet ontbreken en de vormgeving dient herkenbaar te zijn en aan te sluiten op de
huisstijl van uw bedrijf.

4. inhoud

Trigger en visualiseer
Vul uw nieuwsbrief met zinnige onderwerpen die gerelateerd zijn aan uw producten en/of diensten, m.a.w. onderwerpen die interessant zijn voor de ontvanger.

Onderwerpen kunnen bestaan uit:

  • (nieuwe) producten
  • (nieuwe) diensten
  • successen
  • activiteiten
  • nieuws uit de branche
  • stel uzelf of een medewerker voor
  • laat een klant van u aan het woord

5. Schrijf korte bondige teksten die doorlinken

Het allerbelangrijkste is nog dat de nieuwsbrief korte teksten bevat. Daarnaast moet elk artikel een trackable doorklik hebben, naar bijvoorbeeld het gehele artikel online. Trackable betekent dat u kunt achterhalen of iemand daadwerkelijk op deze link geklikt heeft. Roep in uw teksten op tot een actie (call-to-action – CTA). Bijvoorbeeld: “Meld u nu aan”, “Geef u op”, “Abonneer nu”, “Bestel nu” of “Lees verder”.

6. Afbeeldingen

Plaats altijd relevante en mooie afbeeldingen/foto’s bij uw artikelen. Let wel op met auteursrechten. Een afbeelding op internet is makkelijk te vinden en te kopiëren. Maar ook op afbeeldingen, die via deze weg gevonden worden, zijn de regels van het auteursrecht van toepassing.

Zorg er daarnaast voor dat de nieuwsbrief ook te lezen is zonder dat de afbeeldingen werken (sommige e-mailprogramma’s zoals Hotmail en Gmail blokkeren automatisch de afbeeldingen). Plaats daarom altijd bovenin de nieuwsbrief een link naar de online versie van uw nieuwsbrief. Geef de afbeeldingen die in uw nieuwsbrief staan altijd een ALT* en TITLE** tekst mee, anders ziet men alleen een leeg vlak en dit zegt weinig.

* dit is een alternatieve tekst voor uw afbeelding

** niet alle browsers geven een alt tekst weer, vandaar ook een title tekst. Als u over de afbeelding heen gaat krijgt u deze tekst ook te zien. Veelal zijn deze teksten gelijk aan elkaar.

7. Combineer uw mailing met Social Media

E-mailmarketing en Sociale Media vullen elkaar uitstekend aan. Door Social Media te integreren in uw mailing heeft u kans dat u meer mensen bereikt. U kunt bijvoorbeeld voordat u uw mailing verstuurd, dit op social media vermelden. Bijvoorbeeld met een tekst als deze: “Vandaag gaat onze nieuwsbrief eruit. Meld u hier nog snel aan, zodat u in ieder geval niets mist!.”

Omgekeerd werkt ook, maak in uw nieuwsbrief melding van uw social media, of van uw activiteiten op social media.

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*