Social Media voor bedrijven – do’s en don’ts

by Karin de Wit Design, 1 november 2010

Maak uw social media ervaring social proof!

Het ontwikkelen van uw social media persoonlijkheid vergt tijd en inspanning. Uw online persoonlijkheid is niet slechts een deel van uw totale merk. Het wordt een interactieve ervaring voor uw merk of uw bedrijf.


DE GROEI VAN SOCIAL MEDIA NEEMT STERK TOE
Doordat mensen het fijn vinden elkaar dingen te vertellen, te reageren op elkaar, een dialoog te voeren neemt de groei van social media sterk toe.


NEEM ALS BEDRIJF DEEL AAN EEN GESPREK
Vanuit deze gesprekken is het mogelijk mensen concreet aan uw merk, oplossing en bedrijf te koppelen.


UW BEDRIJF MOET INTERACTIEF DEELNEMEN
Een hele grote DON’T is het delen van informatie via social media zonder dat er daadwerkelijk iemand binnen uw bedrijf is die interactief aanwezig kan zijn.


PROFIELFOTO, MAAK UW FOTO SOCIAL MEDIA-PROOF
Uw profielfoto is belangrijk en zegt ontzettend veel over hoe u deelneemt als bedrijf. Profielfoto’s op sociale netwerken zijn meestal vrij klein, zorg daarom voor  close-up van uw gezicht (of van de CEO), kijk niet weg en zorg voor een rustige achtergrond. Uw bedrijfslogo kunt u ook gebruiken.


ZAKELIJK EN HOBBY DOOR ELKAAR
Als u voor uzelf werkt, kunt u het beste alles op één account zetten. Door uw privé-ervaringen zakelijk te delen geeft dit uw bedrijf een persoonlijk tintje. Al is het in sommige gevallen wel handig om twee accounts te hebben, als u bijvoorbeeld ook veelvuldig deelt, post of tweet over uw hobby wat weinig raakvlakken heeft met uw bedrijf. Het kan zijn dat uw zakelijke contacten uw hobby niet delen!


WEES EERLIJK EN OPRECHT
Blijf uzelf. Als u de boel loopt te belazeren, valt u uiteindelijk toch door de mand. Social media is zo persoonlijk, iedereen ziet en leest alles, dat liegen niet vol te houden is.


DE KRACHT VAN SOCIAL MEDIA
Uw social media persoonlijkheid wordt onderdeel van uw MERKHISTORIE. Wat u online ook doet, het blijft lang vindbaar. Wat u vandaag deelt, post of tweet moet ook morgen uw merk ondersteunen. Beschouw iedere boodschap via social media als een e-mail aan collega’s en klanten. Stelt u zich daarnaast ook voor dat ze uw e-mail lezen en hier op reageren.


KWALITAIEVE CONTACTEN ZIJN BELANGRIJK
Zorg ervoor dat u zich niet alleen richt op de mensen met veel ‘volgers’ of ‘vrienden’.  Kwalitatieve contacten zijn even belangrijk.


TIPS VOOR WERKGEVERS

Ruime richtlijnen
Stel als bedrijf algemene ruime richtlijnen op.

Wel of geen persoonlijke brands?
Neem als bedrijf een (gefundeerde) beslissing: wel of geen persoonlijke brands?

Stimuleringsbeleid
Denk aan een stimuleringsbeleid voor gebruik van sociale media.

Beloningsbeleid
Een beloningsbeleid voor zakelijk nuttig gebruik. M.a.w beloon uw werknemer als het uw bedrijf duidelijk wat oplevert.

Geen starre richtlijnen
Stel als bedrijf niet te starre richtlijnen op.

Geen sancties
Grijp niet naar het middel van sancties, tenzij het om grote aantoonbare schade voor het bedrijf gaat.

Negatieve gevolgen aanwezigheid internet
Manage negatieve gevolgen van uw aanwezigheid op internet. Overdenk vooraf goed hoe en wat u waar bekend wilt maken. Ga dus vooraf terug naar het boerenverstand. Dit kunt u aanvullen met media-advies.

Acceptatie
Accepteer wat anderen doen met uw aanwezigheid, ervan vinden, en/of erover zeggen.

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*