Online Leadgeneratie

by Karin de Wit Design, 15 september 2010

U wilt meer omzet generen en u bent op zoek naar de juiste middelen!

ONLINE LEADGENERATIE ALS STRATEGISCHE ACTIVITEIT

Vindt de beste mix van alle mogelijke online elementen!

 

Leadgeneratie is tegenwoordig één van de meest cruciale stappen in sales. Uit vele onderzoeken komt steeds vaker naar voren dat leadgeneratie de toekomst is van uw organisatie en de grootste en belangrijkste strategische activiteit is waar aan gewerkt moet worden. Maar wat is de beste manier?

Met het onderdeel leadgeneratie wordt vaak nog verkeerd omgegaan. Uw klanten kopen tegenwoordig niet uw producten. Ze kopen uw service, ze kopen op basis van mond-tot-mond reclame, hun gevoel speelt een steeds grotere rol.

Kortom: ze willen een bedrijf wat de ‘knowhow’ in huis heeft en ze de juiste oplossing kan bieden. Een bedrijf dat laat zien dat ze weten waar ze het over hebben, een bedrijf die ze van de juiste adviezen kan voorzien.

Behoefte aan informatie

Potentiële klanten worden kritischer en gaan bij een probleem eerst zelf op zoek naar informatie.

Dit zie je niet alleen bij consumenten die op vergelijkingssites kijken wat de beste prijs/kwaliteit verhouding is en ervaringen van anderen lezen maar ook meer en meer in het bedrijfsleven. Als er een project of een probleem in de organisatie is dat uitgevoerd en/of opgelost moet worden gaat de verantwoordelijke persoon eerst op zoek in zoekmachines naar kennis die in hun behoefte voorziet.

Conclusie: u moet op de juiste manier vindbaar zijn op het internet!

Waardevolle lead (contact)

Campagnes in zoekmachines worden massaal gestart en het bezoekersaantal stijgt licht. Maar de vraag is hoe u deze bezoekers omzet in waardevolle contacten.

Een zwak punt in dit soort vergelijkingen is echter de gehanteerde definitie: wat is het onderscheid tussen een gekwalificeerde sales lead van een interessante prospect en een eenvoudige informatie aanvraag?

Daarnaast komen bezoekers die klikken op uw advertenties in 90% van de gevallen op de pagina terecht waar u uw producten aanprijst. Zodoende vinden ze veelal niet de informatie die gezocht wordt, informatie passend bij de situatie, een oplossing. Wie de aanbieder is, is op dit contactmoment voor de bezoeker nog niet interessant dat komt in een later stadium.

Delen van kennis

Potentiële klanten zoeken dus eerst naar geschikte informatie in zoekmachines. U moet als organisatie uw kennis delen. Een manier om dit te doen is uw kennis om te zetten in het schrijven van artikelen. Dit laatste lijkt nog steeds de meest succesvolle manier om waardevolle contacten te creëren.

Gevonden worden – backlinks – linkbuilding

De zoekmachines gebruiken (relevante) links van andere websites om te beoordelen in hoeverre uw website belangrijk gevonden wordt. Hier wordt vervolgens weer een bepaalde waarde aan gehecht (pagerank). Heeft u een interessant artikel met informatie waar andere mensen naar op zoek zijn zullen andere partijen/websites sneller een link naar dat artikel plaatsen. Deze links zijn tegenwoordig één van de belangrijkste succesfactoren om hoog in de zoekmachines te komen en dus gevonden te worden!

Een artikel schrijven

Het schrijven van een artikel kost niet zoveel tijd als men denkt en is ook helemaal niet moeilijk. In feite zijn er een paar hele simpele manieren/formules te bedenken die echt werken en interessant gevonden worden door uw doelgroep.

  • Een 10 stappenplan om te komen tot..,
  • 5 manieren om…,
  • plan van aanpak om…
  • voor- en nadelen van…
  • etc.

Groot voordeel is u schrijft over onderwerpen waar u expert in bent. Dus eigenlijk heel simpel en het is een mooie gelegenheid om uw kennis weer te actualiseren terwijl u het artikel schrijft.

Weblog

Er zijn verschillende invalshoeken om artikelen te schrijven. U kunt een artikel schrijven om uw kennis te delen met mensen die hier naar op zoek zijn. Maar u kunt ook een artikel schrijven over een onderwerp waar u uw eigen gedachtegang in verkondigd oftewel uw opinie. Bezoekers kunnen niet alleen nadenken over wat u te zeggen hebt (in geval van een andere mening) maar ze kunnen hier ook op reageren. Dit is de laatste jaren enorm populair geworden. De keuze is aan u welke invalshoek u kiest.

Het is wel één van de succesvolste manieren om gevonden te worden op het internet en aangezien te worden als expert op een bepaald gebied.

Het geven van een mening kan de bezoeker stimuleren tot meedenken over een bepaald onderwerp. Natuurlijk kan het artikel ook bekritiseerd worden of het kan eventueel tot irritaties leiden. Dit is dan weer een mooie gelegenheid om zelf het artikel opnieuw te bekijken en eventueel aan te passen.

Er zijn verschillende manieren om uw doelgroep te bereiken. Het voordeel van een goed geschreven artikel is dat bezoekers vanzelf komen, pull-marketing. Men is op zoek naar kennis die u bezit. U kunt als expert in contact treden met uw potentiële klanten. Al is het alleen maar om advies te geven. Er heeft wel een contactmoment met uw organisatie plaatsgevonden.

Het delen van kennis door middel van het schrijven van artikelen moet een strategisch onderdeel worden binnen uw organisatie. Medewerkers moeten de tijd krijgen om een paar uur per week (of per maand) eigen kennis op papier te zetten. Als deze artikelen goed ingezet worden kunnen ze zeer waardevol zijn met als gevolg een grotere aanwas van kwalitatief goede leads en minder inspanning om het juiste contact te zoeken en te vinden. Doordat u laat zien dat u een expert bent binnen uw vakgebied is het vertrouwen sneller aanwezig.

Kortom: een mooie gelegenheid om een langdurige en succesvolle relatie met de klant te creëren.

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*